Aktualnosci

Published on 3 lutego, 2020 | by Katarzyna

0

Działalność świetlicy środowiskowej w SP w Maruszynie Górnej

Sprawozdania z przebiegu zadania w Szkole Podstawowej w Maruszynie Górnej realizowanego w ramach działalności świetlicowej współfinansowanej ze środków GKRPA.

Część I

Opis realizacji zadania pt. „Festiwal gier i zabaw świetlicowych”

W roku 2019 we współpracy z GKRPA zrealizowaliśmy projekt, który miał za zadanie rozwijać u uczniów ich zdolności poznawcze oraz pokazać sposoby na wspólne, rodzinne spędzanie czasu bez ekranu telewizora, komputera lub telefonu. Powszechnie znanym faktem jest, że systematyczne rozgrywki w gry planszowe rozwijają umysł. Regularne granie to nie tylko rozrywka, dzięki której można oderwać się od codzienności, ale również swoista „siłownia” dla mózgu. Na szybkość myślenia, zdolności taktyczne i kreatywność mają wpływ m. in. gry quizowe. Zakupiliśmy do prowadzenia zajęć świetlicowych 17 różnych gier planszowych uatrakcyjniających pobyt naszych podopiecznych w szkole. Wśród nich takie tytuły jak „Biznes po polsku”, „Milionerz”y. Nabyliśmy też gry – zgadywanki np. „W sadzie i w lesie” w których trzeba wykazać się wiedzą z przyrody jak i bardziej zaawansowane dotyczące np. matematyki – „Remik liczbowy”. Znalazło się też miejsce na klasyki takie jak „kości”, „domino”, czy „bierki”. Warto wiedzieć, że rozrywka, którą zapewniają gry planszowe, może okazać się owocna zarówno dla dzieci, jak i dla dorosłych. W przypadku najmłodszych gry planszowe to jeden ze sposób na wykorzystanie plastyczności mózgu, utworzenie nowych połączeń neuronalnych oraz ćwiczenie taktycznego myślenia i kreatywności. U dorosłych gry spowalniają proces obumierania komórek mózgowych.

Królewską grą na planszy były oczywiście szachy. Wszyscy uczniowie poznali zasady tej gry. W szkolnym turnieju szachowym najlepszy okazał się Józef Smoleń a kolejne miejsca zajęli Krzysiek Karkoszka oraz Jakub Repa.

Oprócz gier wymagających gimnastyki mózgu zorganizowaliśmy też zajęcia intensyfikujące wysiłek fizyczny, kształtujące zręczność. Był to turniej piłkarzyków gdzie rywalizowały drużyny dwuosobowe. W turnieju wzięło udział 32 zawodników w 16 drużynach.  Najlepszą drużyną okazali się Maksymilian Maśnica oraz Mateusz Kula reprezentujący klasę IV. Drugie miejsce zajęli uczniowie klasy V – Szymon Rychtarczyk i Marcin Zubek. Na III miejscu uplasowali się Łukasz Karkoszka i Jakub Repa z klasy VIII.

Uczniowie rywalizowali też w grze zręcznościowej „Air Hockey” do której stół zakupiono  w ramach naszego projektu. W turnieju wystartowało 16 zawodników a najlepszy okazał się Gabriel Bartoszek – klasa VI. Drugie miejsce zdobyła Hanna Zając z klasy III a trzecie Krzysztof Karkoszka z klasy VIII.

Dostęp do piłkarzyków oraz Air Hockey jest w szkole bez ograniczeń – uczniowie korzystają z nich na każdej przerwie oraz podczas zajęć świetlicowych. Gry planszowe udostępniane są na zajęcia świetlicowe oraz wychowawcze.

Część II

Określenie liczby osób uczestniczących w zadaniu z uwzględnieniem grupy, do której zostało skierowane.

Programem objęto łącznie 130 uczniów uczęszczających do naszej szkoły w roku szkolnym 2018/2019 oraz 2019/2020.

mgr Konrad Kuźmiński


About the Author



Comments are closed.

Back to Top ↑