„Profilaktyka uzależnień w wychowaniu regionalnym” w Maruszynie Górnej
Sprawozdanie z realizacji projektu „Profilaktyka uzależnień w wychowaniu regionalnym”
w Szkole Podstawowej w Maruszynie Górnej
Zajęcia z wychowania regionalnego w roku 2018 realizowane były w klasie VI oraz od września rozpoczęły się w klasie V. Spotkanie podzielone były na bloki tematyczne, zgodnie z programem wychowania regionalnego. Nadrzędnym celem edukacji regionalnej jest poznanie dziedzictwa kulturowego, etnicznego najbliższego dziecku poprzez sam fakt urodzenia się w danym środowisku. Silne poczucie regionalnej tożsamości stanowi drogę prowadzącą do identyfikacji z wielką ojczyzną poprzez zakorzenienie w małej.
W czasie realizacji programu udało mi się wykonać wiele nietuzinkowych zadań. Zawdzięczam to przede wszystkim moim uczniom, którzy chętnie włączyli się w to przedsięwzięcie, także rodzicom uczniów oraz gospodarzom ze środowiska lokalnego, którzy nas gościli i opowiadali o ważnych płaszczyznach kultury regionu.
Hasłem „ My tradycji nie gubimy” rozpoczęliśmy cykl zajęć poświęconych kulturze, zwyczajom Podhala. Uczniowie podczas zajęć, które miały różną formę od filmu, wykładu poprzez zajęcia kreatywne, metody aktywizujące do tworzenia własnych albumów i plakatów zgłębiali się w wartości i tradycje Podtatrza. Wychowankowie często pracowali z „ Zeszytem tatrzańskim” oraz książką Piotra Karskiego „ W góry”. Poznali też lokalną prasę oraz strony internetowe promujące region. Wykorzystując zdobytą tam wiedzę samodzielnie przygotowywali prezentacje multimedialne, oraz foldery.
Największe emocje wzbudziły „ wyjścia w teren” i możliwość bezpośredniego spotkania z przedstawicielami lokalnych zawodów i twórców ludowych. Udaliśmy się na bacówkę, gdzie dzieci poznały pracę pasterza i związane z pasterstwem zwyczaje oraz sam proces wyrobu oscypków. Odwiedziliśmy plac budowy domów drewnianych, gdzie mieliśmy możliwość poznać tradycje regionalnego budownictwa domów z bali. Wiele zabawy połączonej z nauką, dało nam spotkanie z Panią Heleną Zapotoczną z Maruszyny, która opowiadała o stroju góralskim, góralskim hafcie oraz pokazała jak wyhaftować piękne wzory na bluzkach. (Wcześniej uczniowie przygotowywali projekty strojów góralskich z nowoczesnymi elementami.) Każde z tych spotkań miało charakter podsumowania cyklu lekcji poświęconej danej tematyce. Uczniowie poznali gwarowe słownictwo w danej dziedzinie. Szczegółowe informacje o wycieczkach znajdują się na internetowe stronie szkoły.
Ponad to w pierwszym etapie zajęć uczniowie klasy VI wypełniali „ Międzypokoleniową ankietę góralską” ich zadaniem było porozmawiać z dziadkami o tradycjach regionalnych, oraz znaleźć ich cechy z teraźniejszością.
W klasie V podsumowującym spotkaniem w tym półroczu było wspólne przygotowanie „biesiady góralskiej” – wcześniej zapoznając się z tradycyjną kuchnią góralską na ostatnich zajęciach wspólnie ugotowaliśmy kwaśnicę, oraz kosztowaliśmy przygotowanych przez rodziców dzieci – moskoli, korbocy i oscypków.
W efekcie realizacji programu edukacji regionalnej uczniowie:
– poznali specyfikę regionu Podhala,
– aktywnie uczestniczyli w zachowaniu dziedzictwa kulturowego tego regionu,
– wykazali troskę o kulturę góralską i szacunek dla tych, którzy ją tworzyli,
– zaangażowali rodziców w życie klasy i szkoły.
Podsumowując, taka forma zajęć regionalnych pokazała uczniom szerokie możliwości własnego rozwoju i zdobywania wiedzy szans na wartościowe i ciekawe życie bez używek. Ponad to lekcje regionalne wyposażyły uczniów w wiedzę o regionie, aktywizowały poznawczo, rozwijały ich zdolności twórcze, uczyły szacunku do siebie i starszych, kształtowały postawę dumy i poszanowania dla kulturalnej ostoi swojego regionu.