Profilaktyka uzależnień w wychowaniu regionalnym w SP w Borze
Edukacja regionalna to „…troskliwe pielęgnowanie dziedzictwa kulturowego i intensyfikacja aktywności społeczności lokalnych na rzecz swojej małej Ojczyzny…”.
W świetle tej myśli w naszej szkole rokrocznie organizowane są w klasie VI zajęcia wychowania regionalnego, których celem jest:
- kształtowanie prawidłowej postawy patriotycznej zarówno wobec dużej jak i małej Ojczyzny,
- rozwijanie takich uczuć jak: godność, odpowiedzialność itp.,
- podnoszenie wiedzy o naszym regionie poprzez rzetelną informację o dorobku poprzednich pokoleń – natury materialnej jak i duchowej,
- wpajanie miłości do rodzinnej przyrody i szczególnej jej ochrony,
- przygotowanie uczniów do aktywnego uczestnictwa w życiu społeczności lokalnej – rozwijanie osobowości twórczych,
- dążenie do tego, aby uczniowie lepiej poznali swój region, potrafili dostrzec różnorodność kultury i aby pielęgnując tradycję – potrafili ją twórczo rozwijać,
- ochrona dziecka – ucznia przed agresją, uzależnieniami (kontaktem z używkami), które hamują bądź zakłócają jego rozwój,
- zapobieganie patologiom tj. agresja, przemoc, uzależnienia i właściwe reagowanie w chwili pojawiania się ich na terenie naszej szkoły w środowisku lokalnym,
- promowanie zdrowego stylu życia i alternatywnych sposobów spędzania wolnego czasu,
- poprawa komunikacji w relacjach nauczyciel – uczeń, uczeń – rodzic, uczeń – uczeń.
W 2019 roku, podobnie jak w poprzednich latach, udało się określić z uczniami region i grupę etniczną, wyjaśnić pojęcie „Małej Ojczyzny”, wskazać jej wyróżniki oraz miejsce w kulturze i gospodarce ogólnonarodowej, aby w ten sposób uświadomić młodym ludziom bogactwo oraz wielowymiarowość dziedzictwa, jak również potrzebę jego kontynuacji i pomnażania.
Zebraliśmy informacje na temat warunków przyrodniczo – geograficznych regionu ze szczególnym uwzględnieniem najbliżej położonych parków narodowych w formie krótkich filmów.
W oparciu o wywiady przeprowadzone przez uczniów z najstarszymi członkami rodziny, dzieliliśmy się wiedzą na temat tradycji zachowanych w naszych domach, ponieważ poznanie tradycji i obyczajów własnego regionu pozwala na integrację z danym środowiskiem i daje poczucie więzi społecznej.
Dbaliśmy o naszą izbę regionalną.
Korzystając z prezentacji przygotowanych przez starszych kolegów, szóstoklasiści poznali historię wsi i Gminy Szaflary.
Wykorzystując różne publikacje i wiedzę zdobytą na podstawie własnych obserwacji, dokonaliśmy charakterystyki elementów kultury materialnej, czyli budownictwa i zabytków architektonicznych na Podhalu, oraz twórczości artystycznej, czyli śpiewu, muzyki, tańca, stroju i imprez kulturalnych, by każdy uczestnik zajęć dostrzegł atrakcyjność własnej „małej Ojczyzny”.
Poznaliśmy przepisy na potrawy regionalne borzańskich gospodyń, które absolwenci naszej szkoły zebrali i opracowali.
W celu rozwijania szacunku wobec innych wspólnot regionalnych przedstawione zostały wiadomości o wspólnotach regionalnych w naszym kraju.
Na podstawie informacji z różnych źródeł przybliżyliśmy sobie historię Podhala (przebieg Powstania Kostki Napierskiego, Bunt Stanisława Łętowskiego i Poruseństwo Chochołowskie). Natomiast sylwetki wybitnych podhalańczyków uczniowie poznali, przygotowując się do konkursów gwarowych:
- „Gminny Konkurs Recytatorsko – Gawędziarski im. Andrzeja Kudasika i Bogdana Werona” w Skrzypnem
- „Konkurs Recytatorsko – Gawędziarski im. Augustyna Suskiego” w Szaflarach
Kilka zajęć poświęciłam na profilaktykę uzależnień od nikotyny i alkoholu, tym samym przygotowując uczniów do Gminnego Konkursu Profilaktyki Uzależnień, w którym reprezentowało nas trzech laureatów etapu szkolnego.
W ramach profilaktyki uzależnień szóstoklasiści wykonali również prace plastyczne na konkurs „NO PROMIL – NO PROBLEM”.
Podczas zajęć słuchaliśmy i śpiewaliśmy z uczniami kolędy i pastorałki w gwarze podhalańskiej, które prezentowaliśmy podczas jasełek dla mieszkańców całej wsi. Ponad to uczniowie pod opieką nauczyciela przygotowali ponad 300 moskoli dla gości oglądających występy dzieci w remizie OSP w Borze.
Obecnie uczniowie wykonują ozdoby świąteczne na gminny konkurs „Bajkowa choinka”.
Dla mnie najważniejsze jest to, że uczniowie podczas tych zajęć wychodzą z wieloma ciekawymi inicjatywami i pomysłami wpływającymi na przebieg zajęć. Cieszy mnie tak ogromne zaangażowanie młodych ludzi w rozwój i kultywowanie tradycji naszych ojców.
Prowadząca zajęcia: Wioletta Luberda
Bór, 12.12.2019r.