Aktualnosci

Published on 16 grudnia, 2019 | by Katarzyna

0

Profilaktyka uzależnień w wychowaniu regionalnym w SP w Maruszynie Górnej

Działania zaplanowane w programie koła regionalnego w 2019r.  opierały się głównie na doświadczeniu dzieci, obserwacji i związkach emocjonalnych ze szkołą, bliższą i dalszą okolicą, miastem – jego kulturą, historią i przyrodą. Program zakładał dużą ilość zajęć w formie wycieczek i zajęć kreatywnych. Uczniowie podczas zajęć, które miały różną formę od filmu, wykładu poprzez zajęcia kreatywne, metody aktywizujące do tworzenia własnych albumów i plakatów zgłębiali się w wartości i tradycje Podtatrza. Wychowankowie często pracowali z „ Zeszytem tatrzańskim” oraz książką Piotra Karskiego „ W góry”. Poznali też lokalną prasę oraz strony internetowe promujące region. Wykorzystując zdobytą tam wiedzę samodzielnie przygotowywali prezentacje multimedialne, oraz foldery.

Uczniowie klasy V i VI uczestniczyli w zajęciach, gdzie pod okiem nauczyciela docierali do informacji, poddawali je selekcji, gromadzili materiał mówiący o naszym regionie. Ponad to podopieczni byli na trzech wycieczkach : na baseny z wodą termalną, przy okazji poznali zalety geotermii jako bogactwa naturalnego Podhala, na ognisku regionalnym w gospodarstwie jednego z rodziców oraz w Nowym Targu.  Zajęcia kreatywne, w których brali udział polegały na poznaniu tradycji regionalnych związanych z wiosną – przygotowali Marzannę, oraz gazetkę wielkanocną na temat zwyczajów z obchodami Świąt Wielkiej Nocy, samodzielnie też wykonali palmę wielkanocną. W czerwcu uczniowie byli na ognisku, podczas którego dowiedzieli się czym jest watra.

Innymi zadaniami, które pokazały uczniom bogactwo kulturalne regionu było przygotowanie plakatów na temat okolicy, w której mieszkają pt.” Mój region- moja okolica” ,

„Tatry – moje góry” oraz „ Historia oscypka”. Natomiast film o stroju góralskim, w którym Pani dr Stanisława Trebunia – Staszel opowiada o modzie góralskiej stał się inspiracją do zabawy we współczesnych projektantów stroju góralskiego.

Podczas zajęć uczniowie wykorzystywali swoją umiejętność mówienia gwarą, rozpoznawali słownictwo gwarowe i ludową twórczość poetycką.

Uczniowie klasy V byli na wycieczce w Muzeum Drukarstwa, w Nowym Targu, gdzie wzięli udział w warsztatach drukarskich i wykonali własną pocztówkę, odwiedzili też nowotarski cmentarz oraz poznali najstarsze zabytki miasta – kościół św. Anny oraz św. Katarzyny. Dzięki temu, zobaczyli iż nawet w mieście, które jest tak blisko oddalone od ich rodzinnych domów, można ciekawie spędzić czas.

Realizacja treści związanych z najbliższym otoczeniem przebiegała w sposób naturalny, gdyż opierała się na przeżyciach i związkach emocjonalnych dziecka z rodziną, szkołą, miejscem zamieszkania, najbliższą okolicą.

 

 


About the Author



Comments are closed.

Back to Top ↑