Profilaktyka uzależnień w wychowaniu regionalnym w Szkole Podstawowej w Szaflarach
Sprawozdanie z realizacji programu Wiedza o regionie w Szkole Podstawowej im Augustyna Suskiego w Szaflarach.
Program WOR w naszej szkole realizowany jest według programu autorskiego „ Nasza mała ojczyzna” w klasach VI szkoły podstawowej- 1 godzina tygodniowo . Program realizowany jest w ciągu roku szkolnego.
Głównym jego hasłem jest „ Cudze chwalicie, swego nie znacie, sami nie wiecie co posiadacie”. Obejmuje on wiedzę o warunkach przyrodniczych, geograficznych, losach historycznych i dorobku kulturalnym Podhala ze szczególnym uwzględnieniem informacji o Szaflarach. Zwraca on też uwagę na przyległe regiony- Orawę i Spisz.
Na lekcjach regionalizmu uczniowie poszerzają wiedzę na temat własnego regionu, a szczególnie Szaflar. Poznają piękno naszej miejscowości, ale także zauważają problemy. Uczą się poszanowania dziedzictwa kulturowego, tradycji i ludzi z nim związanych. Lekcje motywują uczniów do aktywnego działania i pozwalają poznać inne, bezpieczne sposoby spędzania wolnego czasu, aby odciągnąć ich od używek i negatywnych zachowań.
Realizując te zadania uczniowie dokładniej zapoznali się z postacią patrona szkoły Augustyna Suskiego, wykonując prace w zespołach. Natomiast indywidualnie opracowywali drzewa genealogiczne, poznając w ten sposób dzieje swoich rodzin. Bardzo ważną pracą zespołową było wykonanie albumów o Szaflarach. Realizując ten projekt, wcześniej poznali położenie geograficzne, warunki przyrodnicze, historię Szaflar i okolic. Po wykonaniu albumów uczniowie prezentowali je przed kolegami. Poznając dorobek kulturalny górali uczniowie szukają zabytków w naszej miejscowości, twórców kultury, poznając i dzieła artystyczne czy literackie. Na lekcjach prezentują także swoje umiejętności związane ze śpiewem, tańcem czy grą na instrumentach. Przypominają i poznają zwyczaje i obrzędy świąteczne. Omawiają także rolę i znaczenie Związku Podhalan. Podsumowując ten dział została przeprowadzona lekcja pod hasłem- „ Jak nie odżywki, to co?” Uczniowie wymieniali różne , poznane wcześniej sposoby spędzania wolnego czasu. Dowiedzieli się też jak można pomóc uzależnionym. W ciągu roku szkolnego uczniowie uczestniczyli w 2 wycieczkach autokarowych: – jesienią po Orawie i Podhalu. Zwiedzili Orawski Park Etnograficzny w Zubrzycy Górnej, w Chochołowie szukali śladów Powstania Chochołowskiego, a na Harendzie zwiedzili muzeum i mauzoleum Jana i Marusi Kasprowiczów. Zobaczyli także obrazy Władysława Jarockiego w galerii muzeum, a przy XVII wiecznym kościele – otwarte soboty. Na wiosnę była wycieczka, tym razem tylko po Spiszu. Uczniowie poznali Przełom Białki i zobaczyli Jaskinię w Obłazowej, gdzie prowadzone są badania archeologiczne. W Krempachach zwiedzili kościoły: św. Walentego i św. Marcina, a oglądając z zewnątrz Kościół św. Stanisława we Frydmanie zobaczyli różne style architektoniczne. Tutaj też spacerowali wałami Jeziora Czorsztyńskiego. Natomiast w Niedzicy zwiedzili: zamek, wozownię, koronę zapory i Park Miniatur – budowle Podtatrza w Polsce i na Słowacji. Tutaj zobaczyli makietę zamku w Szaflarach istniejącego do XV wieku. W ten sposób mogli porównać kulturę oraz warunki życia Podhala, Spiszu i Orawy.
Podsumowując- lekcje regionalizmu nie tylko pozwalają uczniom poznać dokładniej swoją miejscowość i jej okolice, ale pokazują alternatywę do złych zachowań i zagrożeń młodego człowieka.
Halina Hanula.