Aktualnosci

Published on 11 grudnia, 2017 | by Katarzyna

0

Profilaktyka uzależnień w wychowaniu regionalnym w Szkole Podstawowej w Szaflarach

Sprawozdanie z realizacji programu Wiedza o regionie w Szkole Podstawowej im Augustyna Suskiego w Szaflarach.

Program WOR w naszej szkole realizowany jest według programu autorskiego „ Nasza mała ojczyzna” w klasach VI szkoły podstawowej- 1 godzina tygodniowo . Program realizowany jest w ciągu roku szkolnego.

Głównym jego hasłem jest „ Cudze chwalicie, swego nie znacie, sami nie wiecie co posiadacie”. Obejmuje on wiedzę o warunkach przyrodniczych, geograficznych, losach historycznych i dorobku kulturalnym Podhala ze szczególnym uwzględnieniem informacji o Szaflarach. Zwraca on też uwagę na przyległe regiony- Orawę i Spisz.

Na lekcjach regionalizmu uczniowie poszerzają wiedzę na temat własnego regionu, a szczególnie Szaflar. Poznają piękno naszej miejscowości, ale także zauważają problemy. Uczą się poszanowania dziedzictwa kulturowego, tradycji i ludzi z nim związanych. Lekcje motywują uczniów do aktywnego działania i pozwalają poznać inne, bezpieczne sposoby spędzania wolnego czasu, aby odciągnąć ich od używek i negatywnych  zachowań.

Realizując te zadania uczniowie dokładniej zapoznali się z postacią patrona szkoły Augustyna Suskiego, wykonując  prace w zespołach. Natomiast indywidualnie opracowywali drzewa genealogiczne, poznając w ten sposób dzieje swoich rodzin. Bardzo ważną pracą zespołową było wykonanie albumów o Szaflarach. Realizując ten projekt, wcześniej poznali położenie geograficzne, warunki przyrodnicze, historię Szaflar i okolic. Po wykonaniu albumów uczniowie prezentowali je przed kolegami.  Poznając dorobek kulturalny górali uczniowie szukają zabytków w naszej miejscowości, twórców kultury, poznając i dzieła artystyczne czy literackie. Na lekcjach prezentują także swoje umiejętności związane ze śpiewem, tańcem czy grą na instrumentach. Przypominają i poznają zwyczaje i obrzędy świąteczne. Omawiają także rolę i znaczenie Związku Podhalan. Podsumowując ten dział została przeprowadzona lekcja pod hasłem- „ Jak nie odżywki, to co?” Uczniowie wymieniali różne , poznane wcześniej sposoby spędzania wolnego czasu. Dowiedzieli się też jak można pomóc uzależnionym.   W ciągu roku szkolnego uczniowie uczestniczyli w 2 wycieczkach autokarowych: – jesienią po Orawie i Podhalu.  Zwiedzili Orawski Park Etnograficzny w Zubrzycy Górnej, w Chochołowie szukali śladów Powstania Chochołowskiego, a na Harendzie zwiedzili muzeum i mauzoleum Jana i Marusi Kasprowiczów. Zobaczyli także obrazy Władysława Jarockiego w galerii muzeum, a  przy XVII wiecznym kościele – otwarte soboty. Na  wiosnę była wycieczka,  tym razem tylko po Spiszu.  Uczniowie poznali Przełom Białki i zobaczyli Jaskinię w Obłazowej,  gdzie prowadzone są badania archeologiczne. W Krempachach zwiedzili kościoły: św. Walentego i św. Marcina, a oglądając z zewnątrz Kościół św. Stanisława we Frydmanie zobaczyli różne style architektoniczne. Tutaj też spacerowali wałami  Jeziora  Czorsztyńskiego. Natomiast w Niedzicy zwiedzili:  zamek, wozownię, koronę zapory i  Park Miniatur – budowle Podtatrza w Polsce i na Słowacji. Tutaj zobaczyli makietę zamku w Szaflarach istniejącego do XV wieku. W ten sposób  mogli porównać kulturę oraz warunki życia Podhala,  Spiszu i Orawy.

Podsumowując- lekcje regionalizmu nie tylko pozwalają uczniom poznać dokładniej swoją miejscowość i jej okolice, ale pokazują alternatywę do złych zachowań i zagrożeń  młodego człowieka.

Halina Hanula.


About the Author



Comments are closed.

Back to Top ↑