Published on 14 stycznia, 2021 | by Katarzyna
0Działalność świetlicy w SP w Maruszynie Górnej
Sprawozdanie z przebiegu zadania w Szkole Podstawowej w Maruszynie Górnej
realizowanego w ramach działalności świetlicowej współfinansowanej ze środków GKRPA.
Część I
Opis realizacji zadania pt. „Zajęcia usamodzielniające”
W ubiegłym roku realizowaliśmy projekt zajęć usamodzielniających w ramach czterech tematów:
- Zasady bezpieczeństwa w kuchni
- Smacznie i zdrowo – gotujmy razem
- Jak cię widzą – tak cię piszą: dbamy o wygląd i stan naszych ubrań
- Pranie – zadanie dla małych i dużych!
Objęły one naukę i doskonalenie podstawowych i powszechnie wykonywanych prac w gospodarstwie domowym. Dzieci na zajęciach świetlicowych oraz pozalekcyjnych uczyły się pomagać w domu tak by było to efektywne i jednocześnie by nie narażać się na niebezpieczeństwo. Ćwiczenia i zajęcia dotyczyły m. in. zasad postępowania z urządzeniami elektrycznymi, wyposażeniem domowym, którego użytkowane związane jest z występowaniem wyższych temperatur lub działaniem niebezpiecznych elementów a które to mogą stanowić niebezpieczeństwo dla dzieci. Uczniowie poznawali co mogą robić samodzielnie, a co wyłącznie wspólnie z osobami dorosłymi. Jednocześnie mogli spróbować swoich sił w zadaniach, które były właściwe dla ich wieku. Istotną część zajęć stanowiły kulinaria w postaci przygotowywania kanapek, ciasteczek a nawet zup. Tu nie tylko efekt miał postać przyrostu wiedzy, ale również i smacznych dań. Bardzo istotną kwestią była dbałość o właściwy ubiór. Nie tylko zapewniający bezpieczeństwo przy pracach domowych, ale i estetyczny w przestrzeni publicznej. Wszyscy wiemy, jak ważne jest zarówno użycie fartuszka w kuchni, zawiązanie buta tak, by nie nadepnąć sobie na sznurówkę jak i ładny wygląd równo zapiętych guziczków. Codzienne ubieranie się i samoobsługę pomagały dzieciom doskonalić ćwiczenia na kostkach manipulacyjnych z mnóstwem zamków, sznurków i guziczków czy na kolorowych bucikach do sznurowania i zawiązywania. Nie mogliśmy też zapomnieć, że schludny wygląd to nie marka ubranka, ale przed wszystkim jego czystość. Zatem istotną częścią naszego planu zajęć było sortowanie kolorów ubranek i użycie pralki. Praktyczne korzyści były nieocenione. W szkole przecież są też używane codziennie ręczniczki oraz szarfy jak i np. sportowe stroje na zawody na których to można takie sprawy przećwiczyć.
Część II
Określenie liczby osób uczestniczących w zadaniu z uwzględnieniem grupy, do której zostało skierowane.
Programem objęto łącznie 110 uczniów uczęszczających do naszej szkoły w roku szkolnym 2019/2020 oraz 2020/2021
Osoby realizujące zajęcia:
Tomasz Mazur
Lucyna Leśniak – Mazur
Grażyna Marusarz – Bieda
Helena Zapotoczna
mgr Konrad Kuźmiński